INFLUENCER MARKETING

INFLUENCER MARKETING

Utmaningen är inte att hitta influencers, det är att hitta rätt influencers!

Statistik visar att de som använder sociala nätverk tillbringar i genomsnitt ca. 7 timmar i veckan åt just det. Vilket är en ökning på över 50% de senaste tre åren.

Av generationen som växer upp i dagens digitala samhälle med mängder av sociala plattformar säger 70% att de köper det som influencers använder eller lyfter fram i sina kanaler. Marknadsföring via sociala profiler/Influencers är idag en naturlig del i många företags marknadsplaner. De sociala profilerna blir alltmer eftertraktade, driver sina egna varumärken som egna företag och är mer medvetna om vad de önskar förknippas med. Det innebär att det inte är helt enkelt att fånga deras intresse idag som det va för några år sedan.

I takt med att antalet influencers ökat så är det idag inte svårt att hitta influencers, utmaningen är att hitta rätt influencers.

INFLUENCERS + SEO = SANT

Influencer Marketing kan vara lite mer tidskrävande än andra traditionella medier, men det är i slutändan verkligen värt det. Genom influencer marketing får man andra fördelar också, t ex SEO via blogginlägg, vilket gör att man rankas högre på Google. Det är dock viktigt att ex inlägg/texter/länkar via bloggar skrivs på korrekt sätt utifrån ett “SEO perspektiv”. Annars kommer man inte se den effekt på sökmotorerna som man skulle kunna göra med rätt strategi.

Hur kommer vi igång med Influencer Marketing?

Marknaden för Influencer Marknadsföring ökar kraftigt och är verkligen här för att stanna. Våning 18 AB hjälper dig som företag att säkerställa annonsörernas kampanjer och projektleder samarbeten med de sociala profiler som just ditt företag väljer att arbeta med. Relevans är en av de absolut viktigaste grundpelaren i arbetet med influencers. Många stirrar sig blinda på räckvidden, men att du når en relevant målgrupp som är potentiella kunder är nyckeln till framgång. Vi på Våning 18 AB har avtal med flera av Sveriges största och mest framgångsrika Influencer nätverk. Detta gör att vi  kan hjälpa er att hitta rätt social profil som matchar just ert företag/varumärke.

Varför välja Våning 18 AB?

Relevans

Statistik och relevans ligger till grund för att kunna välja rätt profiler att jobba med till respektive kampanj. Vi måste gräva djupare i den sociala profilens målgrupp. Åldersfördelning, geografiskt område på följarna och relevant innehåll ihop med engagemang är avgörande parametrar för att koppla ihop rätt social profil med just ert företag.

Tydligt mål

Det är viktigt att sätta tydliga mål så förväntningarna på vad som ska uppnås är tydliga för både dig som kund och den sociala profil som vi väljer att arbeta med. I själva inlägget/kommunikationen med målgruppen så är det viktigt att kommunicera budskapet på ett enkelt sätt, tidigt i inlägget och inte för mycket fakta. Man tappar lätt läsarens intresse.

Personligt

Personliga samarbeten slår alltid högre än ett erbjudande rakt av. Följarna är inne för att veta mer om den person de följer och det gäller även samarbeten. Sponsrade innehåll bör följa influencerns övriga flöde annars tappar det trovärdighet och utfallet på kampanjen blir sämre. Influencern känner sin publik bäst och vad som passar i deras kanaler. Därför håller vi oss ständigt uppdaterade för att kunna vägleda dig som kund.

Kontakta oss för en förutsättningslös dialog!

Start typing and press Enter to search