5 enkla principer för att konverteringsoptimera din hemsida!

Vi brukar säga att hemsidan står för ungefär 70% av jobbet när man annonserar på Google; oavsett hur mycket trafik man genererar så är det i slutändan A och O att hemsidan är optimerad för att konvertera sidbesökare till betalande kunder. Följer man några enkla principer i sin design kan man enkelt undvika vanliga fallgropar.

  • Lägg viktigt innehåll “above the fold”:

När man landar på hemsidan ska man mötas av det viktigaste budskapet direkt, utan att behöva skrolla förbi nedre kanten på skärmen. Till exempel en tydlig rubrik och en knapp med en uppmaning i stil med “begär offert”.

  • Tänk “out of sight, out of mind”:

Se alltid till att visa upp det innehåll som är hjälpsamt för hemsidans besökare här och nu. Syns det inte så är risken hög att det missas. Göm med andra ord inte viktiga länkar i dolda menyer utan anledning, men överös inte heller med irrelevant information. En s.k. hamburgermeny används ofta på mobila hemsidor, men behövs sällan på datorn.

  • Följ strömmen och håll det enkelt:

Det är lätt hänt att man vill skapa en originell hemsida, med en unik design. Men vi människor är vanedjur, och mycket av det vi gör styrs av muskelminnet.

Om din hemsida har en snarlik layout och design som andra hemsidor så blir det per automatik enklare för dina besökare att navigera sidan och hitta vad de behöver. Ibland talas det även om Krug’s Law, som bland annat kan appliceras på hemsidans knappar. Ha en enkel och tydlig knapp för kontakt, istället för tre olika. Håll det enkelt.

  • Sluta tänka mobilvänligt, och börja tänka responsivt:

För några år sedan var det en stor grej att mobilanpassa hemsidor, i takt med att smartphones tog över förstaplatsen från datorer avseende vilken enhet människor föredrar för att surfa. Men gränsen mellan enheter är idag ganska diffus, och vi surfar på allt från kylskåp till vikbara telefoner. Tänk därför istället på att göra din hemsida responsiv, så att den anpassar sig smidigt till alla möjliga skärmar och ger en bra upplevelse åt så många besökare som möjligt.

  • Prioritera hjälpsamt och kvalitativt innehåll:

Slutligen vill jag bara skicka med ett tips som alltid är bra för din hemsida, oavsett om du annonserar eller är mer fokuserad på SEO.

Genuint hjälsamt innehåll av hög kvalitet kommer alltid att ha en god effekt på hemsidans konverteringsfrekvens. Använd högupplösta och tilltalande bilder, och skriv anpassad copy som besvarar besökarens frågor och skapar tillit.

Väldigt många hemsidor har undermåligt innehåll idag, så här finns en möjlighet att sticka ut bland mängden.

Vårt team arbetar alltid holistiskt med Google Ads och SEO, och granskar regelbundet hemsidor för att identifiera förbättringspotential och komma med rekommendationer.

Fortsätt följa oss på LinkedIn och andra kanaler för att få nyheter och information om marknadsföring på Google.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!