Google Ads

Med Google Ads kan ditt företag nå nya kunder som söker på Google, surfar på nätet, använder appar, eller tittar på YouTube.

Innehåll

Kontakta oss

Slottsmöllan 13E 30231 Halmstad

Måndag – Fredag | 08.00 – 17.00

Annonsera på världens största
sökmotor med Google Ads

Få byråer kan kalla sig Premier Partner till Google, endast 3%. Med hundratals framgångssagor bakon oss, och åtskilliga miljoner i intäkt genererade åt våra kunder kan vi nog kalla oss riktiga Google-nördar. Men det finns en anledning att vi valt att specialisera oss på just Google. Som annonsplattform anser vi att Google är unikt kraftfullt:

  • Träffsäkert. Relevanta sökord och kraftfulla inriktningsmetoder låter dig bestämma precis var, när, hur och för vilken målgrupp du synas.
 
  • Datadrivet. Eftersom allt är mätbart får du full koll på hur det går och kan fatta informerade beslut som bygger på data.
 
  • Flexibelt. Det går när som helst att ändra annonsers utseende, vilka sidor trafiken drivs till och vem du når ut till.
 
  • Kostnadseffektivt. Du bestämmer själv vad du är redo att betala när någon klickar på eller ser dina annonser, utefter de mål och förutsättningar du har.

Vi på Våning 18 kan hjälpa dig under hela resan, från initial strategi till det att du får in betalande kunder till din hemsida och ökar dina intäkter. Genom att uppnå en hög ROAS (return on ad spend) eller låg CPA (cost per acquisition) strävar vi efter att göra din annonsering så lönsam som möjligt.

1.

Prata med oss

Ta kontakt med oss så utformar vi en skräddarsydd Google Ads-plan för ert företag och ser vad ert behov finns. Kontakta oss idag!

2.

Uppstart

För att starta upp arbetet med rätt förutsättningar tar vi ett uppstartsmöte med en dedikerad Ads-tekniker.

3.

Arbete

Löpande arbete där vi implementerar olika Google Ads-åtgärder löpande varje månad. 

4.

Resultat

Vi har regelbundna uppföljningsmöten där vi presenterar resultat och analyserar era mål tillsammans.

Vad är Google Ads?

Google Ads (tidigare AdWords) är Googles annonsplattform som används av miljontals företag för att öka sin synlighet online, och nå nya kunder.

Som annonsör har du ett annonskonto, som innehåller dina kampanjer. De i sin tur har annonsgrupper som grupperar det du marknadsför, till exempel sökord och annonser som dirigerar trafik mot olika målsidor du valt ut på din hemsida. Till detta hör förstås en mängd inställningar och alternativ för att skapa mer effektiv annonsering.

Vad som skiljer Google Ads från traditionella annonser är framförallt dess fokus på relevans. Med hjälp av sökord, placeringar, geografiska inriktningar, intressen och mer därtill kan du rikta in dig mot rätt människor och med rätt erbjudande beroende på var de befinner sig i sina individuella köpresor. Några av våra favoritannonser inkluderar:

Display- och videoannonser

Display- och videoannonser lämpar sig väl för att öka kännedom kring varumärket, skapa mindshare och hålla sig top-of-mind för potentiella kunder. De visas exempelvis på Googles Display-nätverk (en samling av flera miljoner hemsidor) och YouTube. De fungerar effektivt när man vill utöka sin potentiella kundgrupp. Vi brukar säga att dessa personer precis påbörjat sin köpresa.

Sökannonser

Sökannonser visas i Googles sökresultat när någon söker efter de produkter och tjänster du erbjuder, och kan användas med hög precision för att exempelvis nå de som vill boka en taxi, köpa en ny TV, eller hitta inspiration till sitt bröllop. De kan alltså nå personer var de än befinner sig i sin köpresa: i början, mitten, eller slutet. Precis som namnet föreslår bygger annonserna på att du definierar olika sökord för att specificera vilken trafik du vill köpa.

Shopping-annonser

Shopping-annonser placerar dina produkter framför potentiella kunder som sökt på Google precis när de är redo att handla, och visar upp allt från artikelnamn och bild till varans pris. Eftersom annonserna använder bland annat artikelnamn istället för sökord för att matchas mot sökningar som sker på Google, så når man de som vet exakt vad de vill ha.

Men som vi nämnde förut har Google Ads många fördelar, och oavsett om du efterfrågar träffsäkerhet, datadriven beslutsfattning, flexibilitet eller kostnadseffktivitet så har plattformen precis vad du behöver.

DI Gasell

Vi kan med stolthet meddela att vi har blivit utsedda till ett Gasell-företag av Dagens Industri 2022 & 2023 och är därmed ett av Sveriges snabbast växande företag. Vi är otroligt stolta och glada över denna fina utmärkelse.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig med Google Ads, öka din synlighet och förbättra dina resultat!

Optimera för framgång i Google Ads

Relevans är A och O

När du annonserar med Google Ads är relevans A och O. Dina blivande kunder har ett behov när de söker på Google eller surfar på nätet, och det är viktigt att ta hänsyn till detta i allt från sökord, till annons och slutligen målsidan trafiken drivs till.

Varje gång det sker en sökning på Google så håller Google i realtid en auktion mellan olika annonsörer som valt att de vill synas för den här sökningen. De annonsörer som uppnår högst relevans får en hög Ad Rank, vilket avgör om deras annons visas och hur högt på sökresultatsidan. (Fler faktorer påverkar din Ad Rank, till exempel ditt klickbud.)

Någon som söker efter “tv” på Google kanske letar efter en TV-tablå, information om hur en TV fungerar, eller en ny TV till ett bra pris. Som annonsör behöver du förstå vad sökintentionen är bakom varje sökning, så att du kan hjälpa användaren framåt på rätt vis. På så vis kan du både bidra till att Google blir en mer hjälpsam och användbar plats, samtidigt som dina annonser rankas högre av Google och du i slutändan får ut bättre resultat.

Därför behöver du analysera de söktermer som matas in på Google, hur personerna som sökt beter sig när de ser din annons, och slutligen vad de gör om de landar på din hemsida. Med data i hand kan du optimera kampanjerna och hemsidan.

Några vanliga misstag många annonsörer gör är att sprida ut sina sökord i för många annonsgrupper, samlar för många sökord i en och samma annonsgrupp, eller blandar sökord som inte har samma sökintention. Det leder nästan alltid till lägre relevans, som i sin tur orsakar högre priser och sämre resultat.

Vi rekommenderar att du grupperar ihop dina sökord logiskt efter vad dina potentiella kunder har för sökintention. “Köpa frukt” och “köpa ekologisk frukt” hör inte ihop, för en sökare ville specifikt ha ekologisk frukt. Men “köpa ekologisk frukt” och “köpa KRAV-märkt frukt” är ganska nära besläktade. Samma annons och målsida skulle kunna hjälpa båda sökare köpa frukten de är ute efter.

Med det tankesättet kommer dina kampanjer uppnå högre relevans och prestera bättre.

Men vad kostar egentligen annonsering på Google?

En av de stora fördelarna med Google Ads är hur mycket kontroll du har som annonsör.

Dels anger du själv en budget som du vill att verktyget förhåller sig till. Den sätts som ett dagligt belopp på varje kampanj (till exempel 200 kr). Under en månad kommer Google sikta på att förbruka detta belopp gånger 30,4 (genomsnittligt antal dagar per månad), men kan under vissa dagar spendera upp till din dubbla dagsbudget när det finns goda chanser att driva lönsam trafik. (Oroa dig inte, de kompenserar genom att hålla en lägre budget under dagar med sämre potential!)

Men du betalar inte heller mer än vad du är villig att betala. Det vanligaste sättet är att betala per klick. Vid varje sökning som sker håller Google en auktion mellan annonsörer, och den som går vinnande ur auktionen får den bästa annonsplatsen. Men det är först när någon faktiskt klickar på annonsen som det kostar dig något, och du betalar bara precis så mycket som krävs för att trumfa annonsören under dig. (Om ditt klickbud var 2 kr och annonsören under dig bjudade 1 kr, så betalar du exempelvis 1 kr och 1 öre.)

Normalt sett brukar priset per klick ligga på ca 2-10 kr, men det kan variera mycket beroende på bransch och konkurrens. I vissa fall kostar klicken 100 kr eller mer. Men med professionell optimering för att uppnå högre relevans kan du sänka dina klickpriser och få ut mer av din budget.

Våra kunder har vanligtvis en budget per månad de är redo att betala Google, exempelvis 10 000 kr. Men de fnns många som har lägre och högre. När vi förvaltar en budget åt en kund så tar vi det förtroendet på största allvar, och spenderar inte pengar för sakens skull. Vi hittar lönsam trafik och därefter skalar vi upp annonseringen i dialog med er.

Google Premier Partner

”Google Premier Partner-märket ges till företag som har uppvisat färdigheter och expertis inom Google Ads. Våning 18 AB uppvisar mycket goda resultat och stora kunskaper inom Google annonsering” 

Våning 18 är stolt att vara en av de topp 3 % mest framgångsrika partners i Sverige när det kommer till att leverera resultatinriktad online-marknadsföring. Vi strävar efter att erbjuda våra kunder en högkvalitativ och effektiv service för att maximera deras online-närvaro och framgång.

– Google

Människorstyrd AI

Som erfarna specialister inom PPC och SEO tror vi på Våning 18 på människorstyrd AI.

De inbyggda funktionerna i Google Ads rör sig framåt med en väldig fart, och en kampanj fungerar inte likadant idag som den gjorde för ett par år sedan. Google själva automatiserar redan vissa aspekter av annonserna, till exempel genom smart budgivning med maskininlärning.

Kampanjtypen Performance Max (PMax) tar mer och mer plats i Googles utbud, vilket för med sig möjligheten att smidigt placera annonser i alla Googles kanaler (Sök, Shopping, Display, Video, Gmail, Maps, och Discover). Men det finns färre inställningar att konfigurera och som annonsör får man dessutom ut mindre detaljerad data än förut.

Detta medför att rollen som annonsör blir mer holistisk, och mer fokuserad på helheten. Hur valet av text och bild påverkar effekten av en annons, vilken strategi som bäst låter oss nå ut till särskilda målgrupper med deras sökintention i åtanke, eller hur placeringen av en knapp på hemsidan hjälper en blivande kund framåt mot ett köp.

Även om algoritmerna är bra—och blir bättre hela tiden—så går det ibland fel. AI kan missförstå dina affärsmål, eller vilka dina målgrupper är.

Därför är det viktigt att en människa med djup kompetens guidar verktyget rätt. Vårt team har erfarenhet och kompetens inom allt från annonsering till webbdesign, copywriting och bildhantering.

Denna analys kommer att granska och utvärdera de tekniska och konkurrensmässiga aspekterna av er hemsida. Resultatet av denna analys kommer sedan att ligga till grund för utformningen av en skräddarsydd strategi inom sökmotoroptimering som tar hänsyn till era specifika behov och mål.

Vill du veta mer?

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig med Google Ads, öka din synlighet och förbättra dina resultat!

Vår beprövade metod

1.

Inledande möte

Alla storslagna äventyr börjar med något ödmjukt. När vi fått förtroendet att förvalta er digitala annonsering bjuder vi på kaffe och kaka i vårt kontor på Slottsmöllan i Halmstad. (Videomöte går också bra, då skickar vi något gott till er istället!)

En Google Ads-specialist ur vårt team sitter ner med er, och tillsammans formar vi en plan för vad det är vi vill uppnå och hur vägen dit ser ut. Bland annat går vi igenom:

  • Ert företag—vad erbjuder ni, och vad har ni för styrkor vi kan trycka på? Era USP, dvs. Unique Selling Points, kanske inkluderar branschens snabbaste frakt eller otroligt bra produkter helt enkelt.
 
  • Målgrupp—vem är kunden, vad är dess behov, och hur kan vi se till att de hittar er? Allt från geografisk plats till sökbeteenden.
 
  • Målsättning—vad är viktigt för er? Kanske är det fler leads, eller ökad försäljning. Detta kallar vi KPI eller Key Performance Indicators.
 

Efteråt tar vi med oss all information tillbaka till våra skrivbord, och påbörjar arbetet.

2.

Uppstartsfasen

Den här delen av projektet tar vanligtvis fyra veckor, och består av olika moment.

  • Vi genomför analyser av sökord, målgrupper, konkurrenter, eventuella annonser ni har sedan tidigare, och annat. På så vis kan vi ta fram ett initialt upplägg över hur ert annonskonto borde byggas upp.
 
  • Tekniska förberedelser äger rum för att vi ska ha rätt förutsättningar att utföra arbetet. Exempelvis ser vi till att våra specialister har nödvändiig åtkomst till era annonskonton, samt att resultatet kommer kunna mätas och presenteras åt er.
 
  • Kampanjer byggs i Google Ads, med de sökord, annonstexter, målsidor och inriktningar som vi bedömer är optimala för att uppnå era mål.
 

Ett vanligt missförstånd om Google Ads är att det räcker med att starta upp allt, för att sedan låta det “rulla på”. Men det stämmer inte.

Google Ads är ett långsiktigt projekt som kräver kontinuerlig optimering utifrån insamlad data för att det ska uppnå sin fulla potential.

 

3.

Löpande arbete

När alla annonskampanjer är igång utifrån den plan vi tagit fram så inleds det mer långsiktiga arbetet.

Vårt team håller koll på era annonser dagligen, och genomför regelbundet förbättringar, tester, och analyser för att hitta framgångsrika strategier.

Vi har fler än 200 olika åtgärder som en del av vårt löpande arbete, inklusive:

  • Analys av söktermsrapporter för att identifiera nya sökord (och negativa sökord för att utesluta dålig trafik).
 
  • Kontroll av eventuella fel, varningar, och nya funktioner från Google.
 
  • Granskning av annonsbudget för att säkerställa att vi följer planen (det här kallas budget pacing och är en viktig del av vårt arbete).
 
  • Justering av budstrategier och bud för att maximera synlighet och resultat (så lönsamt som möjligt).
 
  • A/B-tester av annontexter, bilder, videos, målsidor och fler resurser för att identifiera vad som är mest effktivt (till exempel två annonser som får turas om att visas mot samma sökningar).
 
  • Genomgång av resultat för att upptäcka nya möjligheter—och fallgropar—att förhålla oss till.
 

Den iterativa aspekten av arbetet är viktig att förstå: vi vill inte chansa och gambla med er budget. Nya beslut kring strategi fattas löpande allteftersom vi testar och analyserar effekterna.

 

4.

Uppföljning

Det är viktigt för oss att ni förstår och känner er trygga med hur vi arbetar, och vad resultatet blir. Därför förmedlas allt det här till er under våra uppföljande möten, samt i en anpassningsbar rapport i Googles egen plattform Looker Studio (tidigare Data Studio).

Alla våra kunder har tillgång till en skräddarsydd rapport som alltid finns tillgänglig online, och visar er senaste data. Den går även att exportera som en PDF, vilket många uppskattar när de ska ha interna presentationer.

Vi bokar in löpande möten då vi möts (fysiskt eller över video) och går igenom föregående period och planen framåt. Varje möte ger oss chansen att skruva åt lite och förbättra allt vi gör, och vi ser dessa som oerhört viktiga i samarbetet.

Alla våra kunder har tillgång till en skräddarsydd rapport som alltid finns tillgänglig online, och visar er senaste data. Den går även att exportera som en PDF, vilket många uppskattar när de ska ha interna presentationer.

Vi bokar in löpande möten då vi möts (fysiskt eller över video) och går igenom föregående period och planen framåt. Varje möte ger oss chansen att skruva åt lite och förbättra allt vi gör, och vi ser dessa som oerhört viktiga i samarbetet.

 

CSS

Google CSS står för Comparison Shopping Service. Det är ett program som lanserades av Google efter ett beslut av EU-kommissionen 2017, och säkerställer att fler aktörer kan erbjuda produktannonser på Google.

Genom att arbeta med en CSS-partner som Våning 18 kan ditt företag ta del av 20% rabatt på klickpriser när ni annonserar med Google Shopping.

När dina annonser deltar i en auktion mot konkurrerande annonser för att Google ska kunna bedöma vilka annonser som ska visas (och i vilken ordning), går du alltid in i auktionen med ett klickbud.

Maximera ROI med Våning 18 CSS

Om du använder Googles vanliga CSS så räknas 1 kr som 1 kr. Men om du har Våning 18 CSS kommer ditt klickbud bli “rabatterat” i auktioner mot de som använder Googles CSS, och det räcker att bjuda 0.8 kr för att uppnå samma effekt som med 1 kr.

  • Om du har manuell CPC som budstrategi innebär det att du kan låta dina klickbud vara oförändrade och på så vis få ut fler exponeringar och klick till samma CPC, eller så kan du sänka dina klickbud och få lägre CPC utan att förlora exponeringar och klick.
 
  • Bjuder du med Googles smarta budstrategi mål-ROAS så kan du öka ROAS-målet (och din lönsamhet) utan att nödvändigtvis tappa intäkter. Men du kan även låta målet vara oförändrat och istället se intäkterna öka. (Det är värt att poängtera att Googles smarta budstrategier är komplexa och det finns många faktorer som påverkar vad CPC i slutändan blir.)

 

För oss är det viktigt att fördelarna med CSS inte undermineras av höga byråkostnader, och med det i åtanke tar vi en väldigt låg, fast avgift för vår egen. Hör gärna av dig om du är nyfiken och vill veta mer.

Google Premier Partner

Varje år granskar Google svenska byråer och gör en bedömning av vilka som uppfyller kravet för att bli Premier Partner. Endast de 3% bästa byråerna tilldelas denna utmärkelse.

Byråer som behåller sina kunder och får dem att växa, utökar sin kundstock och påvisar god kunskap genom att aktivt använda olika komplexa kampanjtyper övervägs för utmärkelsen. Men det är även viktigt att personalen är certifierad, vilket man blir genom att genomföra Googles egna utbildningar.

Våning 18: Fortsatt Google Premier Partner 2024

För oss är det självklart att vidareutbilda oss själva, både för att gynna våra kunder och för att se till att alla anställda hos Våning 18 växer som specialister. Därför prioriterar vi inte bara att ta Googles certifikat årligen, utan vi avsätter även tid regelbundet för vidareutbildning genom föreläsningar, mässor, kurser, workshops och mer.

Vi kan gladeligen meddela att Våning 18 behåller vår status som Google Premier Partner även 2024.

Det innebär att vi har åtkomst till extra stöd och support samt beta-tester för nya funktioner. För dig som företagare innebär det trygghet, och ett löfte: vi står aldrig still i utvecklingen, och du ska alltid kunna förvänta dig spetskompetens från Våning 18.

Vill du veta mer?

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig med Google Ads, öka din synlighet och förbättra dina resultat!

Vanliga frågor och svar om Google Ads

Vi på Våning 18 ser det som en otroligt viktig princip att du äger rubbet. När vi samarbetar blir vi lite som din marknadsavdelning, och vi hoppas på ett långt samarbete. Men om vi går skiljda vägar ska det vara smidigt och tryggt för dig att gå vidare.

Till skillnad från SEO så kan man se effekter av sitt arbete väldigt snabbt med Google Ads. Publicerar du en ny annons så kan den synas högt upp i sökresultatet i princip med en gång, vilket innbär att Google Ads är väldigt smidigt och flexibelt. Men likt SEO så tar det i regel ett tag före resultatet når sin fulla potential. Google Ads bygger på kontinuerlig optimering av annonskampanjer utifrån de data man samlar in, och att ständigt testa sig fram med små, iterativa ändringar. Efter ett par månader brukar man ha en ganska god indikation över kvalitén på arbetet, men beroende på bransch och längden på kundresan kan det ta upp till ett år före man kan säga med säkerhet om det gått bra eller inte.

Ingen alls. Google Ads brukade heta AdWords, men Google valde att byta namn för ett par år sedan. Verktyget i sig är detsamma. Vi tycker Google Ads är enklare att skriva!

Medan sökmotoroptimering (SEO) fokuserar på att öka hemsidans organiska synlighet genom förbättringar i allt från innehåll till sidhastighet, så låter Google Ads dig driva betald trafik till din sida. Båda är viktiga beståndsdelar av din digitala närvaro.

SEM står för Search Engine Marketing, och PPC för Pay Per Click. Vissa säger SEM när de menar både SEO och Google Ads (eftersom båda aktiviteter handlar om marknadsföring I sökmotorn) medan andra använder det exklusivt för den digitala annonseringen. PPC handlar mer specifikt om betald annonsering, men kan även innefatta andra plattformar som Meta och Bing. Båda används synonymt för att beskriva betald annonsering online, men vi har valt att använda begreppet PPC just för att särskilja det tydligare från SEO.

Det beror lite på. Vi tycker att det hänt mycket bra gällande automatisering inom Google Ads de senaste åren, vilket förenklar för företagare som vill testa på att annonsera själva. Men dessvärre har vi granskat otaliga annonskonton där resultaten och enkelheten inte går hand i hand, och effekten blir även att annonsören betalar långt mycket mer till Google än vad som behövs. Vi tror att den trygghet, erfarenhet och kompetens en bra byrå kan erbjuda är en lönsam investering för de flesta företag.

I de flesta fall, och för de flesta företag, är det fördelaktigt att annonsera med Google Ads. Men det kräver att rätt förutsättningar finns på plats om det ska ha en riktig chans. Vi rekommenderar att man har minst 5 000 kr i annonsbudget per månad, annars är risken att man sprider sig för tunt och inte har råd med klicken (beroende på bransch). Det är även fördelaktigt att man har en bra hemsida som laddar snabbt, är enkel att navigera, och trevlig att använda. Man kan säga att hemsidan gör ungefär 70% av jobbet; vi kan driva all relevant trafik i världen till sidan men om den inte fungerar bra för ändamålet så kommer trafiken inte löna sig. Om du inte är riktigt redo ännu så rekommenderar vi att först börja med SEO.

Return on Ad Spend (ROAS) är ett vanligt mätvärde att hålla koll på som annonsör, eftersom det ger en god indikation över hur lönsam annonseringen är. Du får fram din ROAS genom att dividera dina annonsintäkter med kostnaderna (exempelvis 10 000 kr / 2 000 kr = 5 ROAS). I vårt exempel får du alltså 5 gånger pengarna tillbaka för dina annonskostnader. Det är förstås inte hela bilden, för det tillkommer även eventuella andra kostnader (byråarvode, produktionskostnader, hyra, mm). Men det är ändå ett bra sätt att ta reda på vilka annonser som presterar bra eller dåligt. Vanligtvis är det e-handlare som använder ROAS som ett mätvärde, men det går att använda även i andra fall genom att ange ett uppskattat värde för en konvertering.

Cost per Acquisition (CPA) representerar kostnaden per konvertering, dvs. en försäljning, ett ifyllt formulär, ett klick på en länk, och dylikt. CPA utgår från vad du har för annonskostnader dividerat med antalet konverteringar som uppmätts (exempelvis 10 000 kr / 10 konverteringar = 1 000 kr CPA). Det är ett vanligt sätt att hålla koll på att annonseringen är lönsam, framförallt när man eftersträvar leads och inte bedriver e-handel.

Det finns många kompetenta byråer i Sverige och internationellt, och vi lyfter på hatten åt våra kollegor i branschen som arbetar hårt varje dag för att skapa bra resultat åt företag. Men för oss är det extra viktigt med transparens; som kund ska du ha full insyn i hur vi jobbar och vad resultatet blir. Vi är öppna med att Google Ads inte per automatik innebär en god avkastning från första dagen, utan att det är något som behöver metodiskt arbetas fram. Framförallt är vi under ständig utveckling, för vi vet av erfarenhet att Google Ads också är det. Vi ifrågasätter ständigt våra arbetsmetoder, vårt kunnande, och våra strategier för att hela tiden bli lite bättre på det vi gör. Det är ett mindset som skapar bäst förutsättningar för din verksamhet, anser vi.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig med Google Ads, öka din synlighet och förbättra dina resultat!

Kontakta Våning 18

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!