Sökannonser i Google Ads (kallas även RSA—Responsive Search Ads) är en hörnsten inom annonsering på Google, och med goda skäl.
När någon söker på Google har de alltid en sökintention, dvs. något specifikt de vill uppnå. Det kan handla om att ta reda på dagens väder inför kvällens utflykt, lära sig mer om en nysläppt smartphone för att kunna fatta ett mer informerat beslut, eller att få en offert för att byta fönster på sommarstugan.
Som annonsör behöver man analysera sökfraser och försöka avgöra hur de personer som sökt på Google kan hjälpas framåt på bästa sätt. Behöver de hitta en sida där de kan läsa mer, och kanske rent av ladda hem ett dokument med hjälpsam information, eller är det en kontaktsida med ett utförligt formulär som behövs?
Mellan sökfrasen (och sökintentionen) och målsidan finns sökannonsen. Det är med annonsen du som annonsör kan förklara för de som sökt att du har vad de efterfrågar, vare sig det rör sig om information, en produkt eller en tjänst.
Vi har sammanställt 5 enkla tips som kommer ta dina sökannonser till nästa nivå, så att du få fler klick och bättre resultat:
1. Gör din annons relevant genom att besvara sökfrågan. En sökning efter röda äpplen bör inte leda till en annons om gröna äpplen, och någon som sökt efter “taxi Laholm” dras troligtvis mer åt en annons som innehåller sökfrasen i rubriken.
2. Använd alla funktioner för att synas mer. Du kan exempelvis lägga in upp till 15 rubriker och 4 beskrivningstexter, och skapa tillägg i form av extra länkar och bilder. På så vis tar din annons mer plats i sökresultatet, och får troligtvis fler klick.
3. Använd nål-funktionen på dina annonstexter för att ge annonsen mer struktur. Minst en rubrik och beskrivningstext kommer alltid att visas, men du kan styra i vilken ordning. Jag gillar att inleda med en rubrik som besvarar sökfrågan, följt av en USP och en CTA. Genom att nåla fast texter kan du även undvika onödig upprepning.
4. Förklara med USP och CTA varför någon ska välja ditt företag. Om du har låga priser eller snabba leveranstider skulle du kunna nämna det som USP:ar. CTA beror på sökintentionen men kan vara att man ska läsa mer, ta kontakt, få offert, eller handla nu.
5. Testa regelbundet alternativa annonser. Med hjälp av ett A/B-test eller ett Experiment kan du bland annat testa ny copy eller en alternativ målsida. Det finns ingen perfekt annons, men du kan hela tiden jobba dig framåt mot en bättre.
Har du frågor om Google Ads är du mer än välkommen att kontakta oss!
Boka ett möte med oss!
Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!