Ny flik i Google Search Console: “Insikter”

Google har rullat ut en ny flik i Search Console som heter “Insikter” (eller Insights i engelsk version). Här får du en snabböversikt för att visa hur ditt innehåll presterar, utan att du behöver gräva i rapporter. Här kan du enkelt bevaka hur din hemsida och dess innehåll presterar.

Vad visar den nya fliken?

Genom Google Search Console klassiska datumväljare kan du se resultat uppdelat i olika delar. Den visar vad i ditt innehåll och sökfrågor som ökat i popularitet samt vad som minskat i popularitet. Så genom den informationen kan man bland annat se:

  • Vilka sidor som får mest trafik
  • Vilket nytt innehåll som börjat ranka
  • Vilka sökord som driver besök

Vill du sen ha en djupare rapport kan du klicka dig vidare på listobjekt (till exempel en sida eller ett land med toppresultat) för att gå vidare till resultatrapport och få en djupare sammanställning av datan.

När är den användbar?

Insikter är inte en ersättning för fördjupad SEO-analys – men den funkar riktigt bra för:

  • En snabb hälsokontroll av hur innehållet presterar
  • Rapportering till internt team utan att bli för teknisk
    och håll koll på dina söktermer för att undvika felaktig trafik.
  • Att fånga upp oväntade trafikändringar och djupdyka vidare vid behov
  • Input till redaktionella beslut: vilka ämnen/sidor engagerar?

Helt enkelt en förenkling i verktygslådan – särskilt för den som jobbar nära innehåll eller kommunikation.

Har du fått tillgång till “Insikter” än? Har den hjälpt dig hitta något du annars missat?

Vi ser till att ert företag alltid syns!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!