Annonsera i Googles AI-resultat

Google har nu lanserat både AI-översikt och AI-läge i Sverige—vilket gör att många
annonsörer ställer sig frågan: hur börjar man synas i Googles AI-genererade svar?

Detta gäller just nu-

Först och främst: annonsering i AI-genererade svar är än så länge begränsat till engelska
och USA. Fler språk och marknader kommer successivt att läggas till.
Det finns ingen knapp som automatiskt placerar dina annonser i AI-översikter eller AI-läge.
Däremot kan du öka dina chanser genom att säkerställa att dina kampanjer uppfyller rätt
förutsättningar.

Så maximerar du din AI-synlighet

  • Använd rätt kampanjtyper. Text- och Shopping-annonser från Sök-, Shopping- och
    PMax-kampanjer kan visas i AI-översikt och AI-läge.
  • Testa bredmatchade sökord och AI Max i Sökkampanjer–men använd varsamt
    och håll koll på dina söktermer för att undvika felaktig trafik.
  • För e-handel: se till att ditt produktflöde för Shopping-annonser är uppdaterat och att
    alla produktattribut är korrekt ifyllda.
  • Ladda upp rikligt med högkvalitativt material i form av bilder, annonstexter, och
    videor för att ge Googles AI bästa möjliga underlag.
  • Utnyttja Googles smarta budstrategier som Mål-ROAS och Mål-CPA.
  • Optimera din webbsida. Se till att innehållet är relevant, hjälpsamt och
    lättillgängligt–det gynnar både användarupplevelsen och dina kampanjer.

Vad är fördelarna?

Annonser i AI-översikt och AI-läge är relevanta både för sökfrasen (t.ex. “hur annonser man
på Google?”) och för det AI-genererade svaret (t.ex. “så här gör man…”).

Det innebär att du kan delta i hela användarens kundresa. En sökning som börjar informativt kan, efter en stunds chattande, bli transaktionell—och en välplacerad annons kan då hjälpa användaren vidare till nästa steg.

Vår rekommendation

Annonsering i AI-resultaten är fortfarajde i ett tidigt skede, även i USA. De åtgärder Google
rekommenderar går dock mestadels i linje med hur man bör optimera ett annonskonto år
2025—vilket innebär att det är relativt riskfritt att börja implementera dem redan nu.
Ett undantag är bredmatchade sökord och AI Max, som du bör testa försiktigt och metodiskt.

Vi rekommenderar att du fortsatt prioriterar dina affärsmål, oavsett om det innebär att följa
rekommendationerna ovan eller inte. Har du redan välfungerande kampanjer finns det ingen anledning att skynda in i AI-resultaten, men börja gärna testa i liten skala när möjligheten ges.

Behöver du hjälp med att navigera AI-landskapet på Google? Kontata oss för att prata Google Ads och AI! 

Vi ser till att ert företag alltid syns!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!