Google lyssnar – bättre insyn i Performance Max på gång

Sedan lanseringen av kampanjtypen Performance Max (PMax) har en av de största
utmaningarna för annonsörer varit bristen på transparens.

Vi har tidigare berättat om den nya söktermsrapporten som snart rullas ut för PMax—ett verktyg som visar vilka sökningar som triggat dina annonser. Men det är bara en del av förbättringarna.

Där äldre kampanjtyper som Sök, Display och Shopping ger detaljerad statistik direkt i gränssnittet, har PMax länge varit en svart låda som krävt anpassade skript för att man ska få ut bl.a. uppgifter om hur enskilda kanaler presterar. Till exempel om du vill se hur mycket
kampanjens Sök-annonser kostar jämfört med dess Display-annonser.

Men nu händer det saker.

Snart kommer Google att lägga till möjligheten att se hur de olika annonskanalerna inom PMax presterar—något som gör det enklare att ta bättre beslut kring hur budgeten ska fördelas och hur kampanjen bör optimeras för varje kanal. Dessutom utökas den detaljerade rapportvyn över enskilda tillgångar. Det innebär att du kommer kunna se statistik över annonsvisningar, klick och kostnader för dina texter och bilder i PMax.

Vad bör du ta med dig från detta?

Det är välkommet att Google lyssnar på feedback från annonsörer inom Google Ads, och aktivt arbetar för att förbättra våra verktyg. Håll utkik efter dessa förändringar i ditt annonskonto och använd regelbundet informationen för att optimera dina PMax-kampanjer.

Vi ser till att ert företag alltid syns!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!