Bredda din SEO strategi genom att optimera mot Long tail sökord

Har du hört talas om Long tail sökord, men är osäker på vad det innebär? Här gör vi en enkel genomgång och berättar varför de kan vara guld värda för din SEO!

Vad är Long tail sökord?

Det är längre, mer specifika sökfraser som har lägre sökvolym men högre potential för att skapa konverterande besökare.
Ett exempel är:

Sökordet: “Skor” (generiskt, brett & med hög konkurrens)

Kan istället bli: “Bästa löparskor för asfalt och regn” (long tail, mer specifikt och konverteringsvänligt)

Varför är Long tail sökord viktiga? 

Lägre konkurrens = lättare att ranka på
Högre relevans = attraherar rätt målgrupp
Ökad konvertering = besökare söker något specifikt och är mer konverteringsbenägna

  • Hur identifierar du Long tail sökord?
    Använd verktyg som Google Search Console, Google Trends, Ahrefs eller SEMrush
  • Analysera vanliga kundfrågor i support, sociala medier & forum
  • Kolla “Relaterade sökningar” längst ner på Googles resultatsida

 

Varför bör du jobba med Long tail sökord?
Många fokuserar på breda och konkurrensutsatta nyckelord, men stor del av all söktrafik kommer från Long Tail-sökningar! Genom att optimera ditt innehåll för dessa kan du enklare få högre ranking, mer organisk trafik och fler kvalificerade leads.

Har du identifierat några Long tail sökord som kan fungera för din webbsida och målgrupp? 



Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!