För ett par veckor sedan höll Google sitt årliga GML-event – med full fokus på AI. Tekniken
börjar nu mogna på allvar och medför konkret nytta för oss annonsörer.
Dammet har hunnit lägga sig, och om du inte hunnit följa med i nyhetsflödet har jag här sammanställt fyra höjdpunkter som kommer påverka dig under det kommande året.
1. AI Mode – en ny sökupplevelse
AI Mode erbjuder en mer renodlad, ChatGPT-liknande sökupplevelse på Google än dagens AI Overviews – med flera e-handelsfinesser. Bland annat prisspårning och möjlighet att ”prova” kläder digitalt.
Det här gör AI Mode till en naturlig startpunkt för shopping – och eftersom det kommer finnas stöd för annonser, blir det genast relevant att optimera för.
2. AI Max for Search – automatiserade kampanjer
Vi har gått igenom funktionen i ett tidigare inlägg – men det är värt att nämna igen. Detta är en ny funktion för sökkampanjer där Google skapar annonser och når rätt användare automatiskt utifrån ditt befintliga innehåll.
Särskilt lovande för longtail-sökningar i både AI Overviews och AI Mode. Hur det påverkar konverteringar återstår att se, men potentialen för att nå användare som söker information finns onekligen där.
3. AI-baserade chattverktyg direkt i Google Ads och Chrome
Googles nya AI-chattverktyg kommer att låta dig få hjälp med allt från felsökning till att skapa annonser utan att du behöver lämna gränssnittet.
Om du befinner dig på din hemsida skulle du till exempel kunna få en analys av hur väl konverteringsoptimerad sidan är eller om din trafikspårning kan förbättras.
4. Förenklad data och rapportering
Google förbättrar även flera funktioner för datainsamling och analys. Som vi rapporterat tidigare kommer kanalrapporten till PMax-kampanjer, men även Google Analytics kommer att få förbättrad insyn i hur olika kanaler presterar.
Det blir även enklare att förse Google med kvalitativ förstapartsdata i Google Ads, vilket sammantaget visar att de vill addressera ett par vanligt förekommande utmaningar för oerfarna annonsörer. Det ska bli enklare att framtidssäkra sin marknadsföring.
Det här skrapar förstås bara ytan men ger dig förhoppningsvis en indikation över var Google är på väg under det kommande året.
Vi ser till att ert företag alltid syns!
Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!