En av den senaste veckans stora snackisar inom PPC-världen har varit Googles uppdateringar kring hur annonsauktionen fungerar, samt deras policy kring orättvis fördel i samma auktion.
Kontentan av dessa ändringar tycks delvis vara att Google vill skapa fler möjligheter för
annonsörer att synas på ett rättvist sätt – fler auktioner, och lägre risk att vissa annonsörer
manipulerar en och samma auktion för att ta alla platser.
Samtidigt kan det, ironiskt nog, medföra att stora aktörer med hög budget potentiellt kan ta ännu mer plats i sökresultatet, eftersom de har större svängrum att köpa all trafik utan att kompromissa med sina klickbud.
Vi vet inte ännu exakt vilken effekt detta kommer att ha på kritiska mätvärden, såsom visningsandel och auktionsrapporten.
Vår rekommendation är att ta det lugnt just nu och invänta en konsensus kring hur
annonsörer på bästa sätt kan använda informationen i sina strategier. Säkerställ att du följer Googles policies (framförallt: ett annonskonto per företag) och håll ett öga på hur dina annonsers synlighet utvecklas under kommande månader.
Vi ser till att ert företag alltid syns!
Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!