Google ger nya besked om annonsauktionen: Detta behöver du veta

En av den senaste veckans stora snackisar inom PPC-världen har varit Googles uppdateringar kring hur annonsauktionen fungerar, samt deras policy kring orättvis fördel i samma auktion.

Man bröt mot Googles etablerade policy

  • I december förra året upptäcktes att Google experimenterade med att visa flera annonser samtidigt för samma annonsör. Det har sedan länge varit otillåtet att försöka uppnå detta på egen hand, t.ex. genom att ha flera annonskonton. Detta bröt alltså mot Googles etablerade policy.
  • I februari uppdaterade Google sin dokumentation över hur annonsauktionen fungerar i Google Ads. Tidigare har man sagt att auktionen äger rum varje gång någon söker på Google, och att den avgör vilka annonser som visas och på vilka platser. Nu har de dock förtydligat att en separat auktion sker för varje annonsplats i sökresultatet – det vill säga en auktion för plats 1, en för plats 2, och så vidare.
  • I mars uppdaterade Google sin policy för orättvis fördel (obsevera denna ändring träder i kraft den 14 april). Den största skillnaden är att Google nu förtydligar att man inte får manipulera auktionen för att visa mer än en annons på samma annonsplats.

Kontentan av dessa ändringar tycks delvis vara att Google vill skapa fler möjligheter för
annonsörer att synas på ett rättvist sätt – fler auktioner, och lägre risk att vissa annonsörer
manipulerar en och samma auktion för att ta alla platser.

Samtidigt kan det, ironiskt nog, medföra att stora aktörer med hög budget potentiellt kan ta ännu mer plats i sökresultatet, eftersom de har större svängrum att köpa all trafik utan att kompromissa med sina klickbud.
Vi vet inte ännu exakt vilken effekt detta kommer att ha på kritiska mätvärden, såsom visningsandel och auktionsrapporten.

Vår rekommendation är att ta det lugnt just nu och invänta en konsensus kring hur
annonsörer på bästa sätt kan använda informationen i sina strategier. Säkerställ att du följer Googles policies (framförallt: ett annonskonto per företag) och håll ett öga på hur dina annonsers synlighet utvecklas under kommande månader.

Vi ser till att ert företag alltid syns!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!