Google Marketing Live 2024 -
Tre Takeaways från Googles årliga event

När marknadsförare från hela världen samlas i Mountain View, Kalifornien, för Google Marketing Live 2024 står en sak klart: Google är all-in på AI. Här är våra takeaways:

Förstapartsdata och högkvalitativt innehåll är dina viktigaste tillgångar

Google lyfter ofta vikten av data och tillgångar av hög kvalitet, så att AI kombinerat med maskininlärning kan ta fram bra annonser och rikta dem mot rätt människor. GML 2024 är inget undantag.

  • Data Manager i Google Ads hjälper dig samla och förstå din förstapartsdata, från e-postlistor till konverteringar. Begär anpassade rapporter med chattpromptar och få förslag om luckor i din data som behöver kompletteras.
  • Ta fram produktbilder, klistermärken, och animerade annonser automatiskt för bl.a. Shopping och YouTube. Anpassa sedan dessa för att följa din varumärkesprofil genom att mata in typsnitt, bilder, och färger.
  • Mata in information om bruttovinstmarginal för att göra dina budstrategier mer lönsamma.
  • Förse Google med utförliga feeds för att dra nytta av finesser i Shopping, till exempel roterande artiklar, möjligheten att prova plagg på olika kroppsformer, och se produktvideos—utan att lämna annonsen.

Sökupplevelsen anpassas ytterligare med AI

AI Overview (tidigare kallat Search Generative Experience) är en anpassad sektion av sökresultatsidan som byggs av “Generativ” AI för att besvara lite klurigare sökfrågor med mer anpassade svar.  Det blir nu tillgängligt i USA, och i fler länder senare i år. Men redan nu kommer fler funktioner.

  • Brand Profile ger företag en profil i sökresultatet, inklusive bilder, videos, recensioner, information om frakt och returer, och mer därtill.
  • Sökannonser får ett nytt gränssnitt där användare kan ladda upp bild och text för att få rekommendationer. Fota dina möbler så beräknar Google ut lämplig förrådsyta och pris.
  • I Google Lens finns nu ett berikat visuellt sökresultat, och genom att ringa in produkter i dina foton kan du även presenteras med Shopping-annonser och förslag.

 

Googles många förändringar inom automatisering och AI på senare år har inneburit en omställning för vår bransch.

Men genom att säkerställa att man har så mycket insyn som möjligt, och testa sig fram iterativt (inte trampa på gasen), kan man hitta fram till ett upplägg där AI arbetar åt en utan att man tappar kontrollen.

Ytterligare nyheter från GML 2024 inkluderar bland annat:

  • Liknande segment blir enklare att skapa i Demand Gen-kampanjer, där kravet på målgruppslistor sänks från 1 000 till 100.
  • PMax-kampanjer kommer ge insyn i YouTube-placeringar och konverteringar per annonstillgång.
  • Slutligen kommer även samarbete med kreatörer på YouTube via Googles affiliate-program ska förenklas. Varför inte använda en unboxing-video i din nästa kampanj?

 

Fortsätt följa Våning 18 på LinkedIn och andra kanaler för att få nyheter och information om Google Ads och hur du kan använda AI på rätt sätt.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!