Människostyrd AI

När du annonserar genom Google Ads finns det en rad olika kampanjtyper man kan välja mellan. En av dem är kampanjtypen Performance Max (PMax) som har börjat ta mer och mer plats gentemot Googles övriga utbud av kampanjtyper.

Det är en typ som ger möjligheten att smidigt placera annonser i alla Googles olika kanaler så som Sök, Shopping, Display, Video, Gmail, Maps, och Discover. Visst låter de både spännande och bra? Våra PPC specialister har givetvis tagit sig ann denna möjligheten och arbetar med den på våra kunder där man ser att det fungerar och är en lämplig strategi.

AI kan missförstå 

I en PMax finns det färre anpassningsmöjligheter och som annonsör får man även mindre detaljerad data än vad man kunde få tidigare.


På så vis blir rollen som annonsör mer holistisk, och det behöver läggas mer fokus på helheten. Hur valet av text och bild påverkar effekten av en annons, vilken strategi som bäst låter oss nå ut till särskilda målgrupper med deras sökintention i åtanke, eller hur placeringen av en knapp på hemsidan hjälper en potentiell kund framåt mot ett köp.
Men man behöver även ha i åtanke att även om algoritmerna är bra, och blir bättre hela tiden, så finns det en risk att det går fel ibland. AI kan helt enkelt missförstå dina affärsmål, eller vilka dina målgrupper som du har som tilltänkta. Inget konstigt i och för sig.


Därför är det viktigt att en människa med rätt kunskap guidar verktyget rätt. Här kommer vårt team in i bilden. Dom har erfarenhet och kompetens inom allt från annonsering till webbdesign, copywriting och bildhantering, allt som behövs för att lyckas med det. Så här kommer människan in och styr över AI:n.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!