Negativa sökordslistor kan spara tid och förbättra ditt resultat!

En utav Google Ads mest kraftfulla funktioner är negativa sökord, motsatsen till vanliga sökord. Istället för att rikta dina annonser mot specifika sökord, anger du för Google vilka sökningardu vill undvika att synas på. Om du exempelvis erbjuder exklusiva klockor i din webbutik, så vill du troligtvis undvika sökningar som innehåller ordet “billiga”.

Hur lägger man till negativa sökord?

Du hittar dina negativa sökord under Kampanjer > Målgrupper, sökord, och innehåll > Sökord > Negativa sökord för söknätverket i ditt konto.
Den vanligaste metoden för att skapa negativa sökord går ut på att granska rapporten
Söktermer (Kampanjer > Insikter och rapporter > Söktermer) för att identifiera irrelevanta
termer att utesluta. Du markerar enkelt de söktermer du vill utesluta, och klickar därefter på
Lägg till som negativt sökord.

Effekten blir bland annat:

  • Dina annonser är mer relevanta för sökningarna som utlöser dem.
  • Förbättrad CTR (klickfrekvens) Kvalitetsresultat (indirekt Ad Rank).
  • Högre synlighet och lägre kostnader på Google.
  • Ökad försäljning.

Men det kan vara tidskrävande att lägga till negativa sökord. Det kommer dagligen in nya
söktermer att utesluta, och om du har flera kampanjer är risken hög att snarlika ord
förekommer många gånger, i olika kampanjer. Då behövs negativa sökordslistor.

Växla upp till negativa sökordslistor

När du lägger till negativa sökord får du tre alternativ: lägg till ordet i en annonsgrupp, i en kampanj, eller i en lista över negativa sökord. Väljer du det sista alternativet så får du möjligheten att välja en befintlig lista, eller skapa en ny. Du får även välja vilka kampanjer listan ska vara aktiv på.

Vill du hantera dina befintliga listor kan du även gå till Verktyg > Delat bibliotek >
Uteslutningslistor > Listor över negativa sökord.

Min rekommendation är att du gör följande, med jämna mellanrum:

1. Gör en grundlig genomgång av söktermsrapporten (exempelvis 90 dagar bakåt) och
dina befintliga negativa sökord.
2. Identifiera vilka irrelevanta ord som förekommer upprepat i olika former (billiga, rea,
begagnade, second hand, reparera, etc.).
3. Kategorisera upp dessa i olika teman. Till exempel kan dina teman vara “Billigt”,
“Instruktioner”, och “Andra Varumärken”.
4. Skapa listor för dina teman, och lägg kontinuerligt till fler negativa sökord i dessa.
5. Applicera dina listor på de kampanjer där det känns aktuellt.

Efterhand blir arbetsinsatsen lägre, i takt med att dina listor blir mer fullständiga.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!