Relevans = Räckvidd!

Så bygger du smart innehåll på din webbplats – och maxar din synlighet på Google

När det kommer till sökmotoroptimering finns det en sak som aldrig går ur tiden: relevant och värdefullt innehåll.

Google (och dina besökare!) älskar innehåll som svarar på deras frågor, löser deras problem och speglar deras intentioner. Men det räcker inte längre att bara ha “en sida per tjänst” eller ett par blogginlägg. För att verkligen synas och ranka behöver du:

  • Fördjupa dig i användarnas behov

  • Täcka fler ämnesområden kopplat till dina produkter/tjänster

  • Gruppera relaterade ämnen med en huvudartikel (”pillar page”) och komplettera med djupgående inlägg som länkar till varandra.

Så här breddar du innehållet smart

Förutom den klassiska landningssidan för tjänster och produkter finns det en rad olika sätt att bredda sitt innehåll. Här listar vi några av de olika sätten. 

  • Nyttja FAQ-sektioner, guider och jämförelser – Fantastiska sätt att ranka på long-tail-sökningar.
  • Fallstudier och kundcase – Starka bevis på hur dina produkter eller tjänster fungerar i praktiken – ofta med hög chans till konvertering.
  • Testimonials och recensioner – Google gillar användargenererat innehåll. Det bygger även förtroende.
  • “Evergreen”-innehåll – Tidlöst innehåll som alltid är aktuellt, t.ex. “Vad är SEO?” eller “Så fungerar Google Ads”. Uppdatera dem kontinuerligt för att hålla dem relevanta.

 

Genom att bredda innehållet bygger du inte bara auktoritet i Googles ögon – du gör också din webbplats mer hjälpsam för besökare och öppnar upp möjligheter för fler konverteringar.  

Vi ser till att ert företag alltid syns!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!