Se upp för hemliga inställningar i Google Ads

Automatisering och AI kan vara en marknadsförares bästa vän, om de används rätt.

Det är dock viktigt att du har koll på vad som automatiseras i ditt Google Ads-konto. Efter att
ha analyserat hundratals—om inte tusentals—annonskonton över 10 år, har jag märkt att det
vanligaste misstaget oerfarna annonsörer gör är att låta delar av deras konton skötas helt
utan mänsklig input. Detta leder till bortkastade pengar och uteblivna resultat. Dessutom försvåras det dagliga arbetet med annonskontot om man inte förstår hur allt fungerar och varför.

Automatiskt tillämpade rekommendationer

Under Kampanjer > Rekommendationer hittar du en lista med förslag på hur du potentiellt kan förbättra ditt annonskonto. Här finns även knappen “Tillämpa automatiskt” som öppnar ett avsnitt där du kan ge Google tillstånd att applicera rekommendationer automatiskt.

Vilka rekommendationer som är bra eller dåliga beror på dina förutsättningar och hur bekväm du är med att själv redigera dina kampanjer. Som en tumregel brukar jag avaktivera de alternativ som kan påverka kontot drastiskt.

I kategorin “Underhåll dina annonser” avaktiverar jag följande, eftersom jag själv vill styra hur mina annonser ser ut:

  1. Lägg till responsiva sökannonser
  2. Förbättra dina responsiva sökannonser

I kategorin “Utöka din verksamhet” avaktiverar jag samtliga alternativ då jag tycker att de ger Google för mycket kontroll..

Automatiskt bredmatchade sökord

Öppna inställningarna i din sökkampanj, och gå tll avsnittet “Bredmatchade sökord”. Om
detta inte är avstängt kommer kampanjens sökord att bli bredmatchade och potentiellt
alldeles för generella.
Till exempel kan ditt sökord “röda äpplen” visas för sökningar på “bananer” om Google anser
att det är ungefär samma sökintention. Ibland är det acceptabelt, men inte alltid.

Automatiserade tillgångar på kampanjnivå

Tillgångar består av extra bilder, länkar, texter, och annat som du kan fästa vid din annonser för att berika dem. Under Tillgångar > Tillgångar finns knappen “Mer” (tre prickar), som tar dig till avsnittet
“Automatiserade tillgångar på kontonivå”. Här finns ytterligare en “Mer”-knapp (tre prickar) som tar dig till “Avancerade inställningar”.
Om du vill ha full kontroll över vilka tillgångar som kan skapas och läggas till i dina annonser rekommenderar jag att du ser över dessa och avaktivera efter behov. Framförallt kan platslänkar, textavsnitt, utbudsinformation och längre annonsrubriker ha stor påverkan över hur dina annonser ser ut. Dynamiska bilder kan i vissa fall fungera bra för e-handlare med
stort utbud.

Vill du veta mer om att annonsera på Google Ads eller undrar vad du kan göra för att förbättra din annonsering? Kontakta oss! 

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!