Sista-minuten inför Black Friday

Syns du i vimlet av alla Black Friday annonser? 

Det är lätt att snurra in sig i novembers alla reor, från Black Month som pågår hela månaden, till Singles’ Day den 11:e november, Black Week som pågår nu, och den stundande Black Weekend följt av Cyber Monday den 1:a december.

Men en av de viktigaste är själva Black Friday, som varje år infaller fredagen efter den 4:e torsdagen i november. I år sker det alltså den 29:e november, kommande fredag.

Som e-handlare och annonsör är det egentligen bra att vara förberedd flera veckor i förväg. Kreativt material i form av bild, video och copy ska tas fram. Målsidor ska anpassas. Produktflöden ska ses över.

Men kanske framförallt behöver din annonsbudget höjas i god tid för att täcka den ökade efterfrågan (och konkurrensen) som sker, och så att de algoritmer som styr din budstrategi hinner tränas.

5 snabba tips från oss

Men låt oss säga att du inte gjort allt det där i år, och vaknade upp i morse med en gnagande känsla av att det är något du glömt! Då har vi förberett 5 snabba tips du fortfarande kan göra i sista minuten:

📌 Uppdatera din budget ändå! Förvisso är det bättre om du låter de där budstrategierna öva med sin nya budget i ett par veckor inför den stora rean, men om synlighet under Black Friday är viktigt för ditt företag hade jag höjt ändå.

📌 Gå igenom ditt annonskonto samt ditt produktflöde och leta efter allvarliga fel. Finns det annonser som inte är godkända på grund av en dålig länk, och fungerar din konverteringsspårning som den ska?

📌 Säkerställ att du nyttjar olika funktioner för att belysa att du har en rea. Det finns ett attribut för detta i Google Merchant Center (sale_price), och Google Ads har ett kampanj-tillägg som låter dig visa upp nedsatta priser i alla annonser.

📌 Anpassa din annonscopy för att belysa att du har rea. Om du inte hinner gå igenom allt så finns det annonstillägg för dina rubriker och beskrivningstexter, som enkelt låter dig lägga in ett visst budskap på alla annonser samtidigt.

📌 Överväg remarketing mot tidigare kunder (med kunddata som är insamlad på ett schysst och transparent vis, förstås). Det kan mycket väl vara så att lojala kunder vill slå till och handla mer under Black Friday, och då är det hjälpsamt med en påminnelse.

Vårt team förbereder varje år många annonskonton för Black Friday och liknande reor, så hör gärna av dig om du vill prata med en av våra experter för ytterligare tips och råd.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!