Namnge produkterna efter vad de är och hur personer söker efter dem. Utgå ifrån vad potentiella kunder kan tänkas söka efter på sökmotorerna för att hitta era produkter. Detta kommer förbättra era chanser att synas organsikt på sökmotorer som Google, och det kommer även bidra till högre kvalitetsresultat på era betalda sök annonser som i sin tur leder till lägre klickkostnader.
Skriv tydliga produktbeskrivningar som ger svar på de vanligaste frågorna en besökare har. Detta för att göra det lättare för den potentiella kunden att fatta beslut om köpet.
Skapa en tydlig och logisk webbplatsstruktur som gör det enkelt för användaren att hitta. Återigen så bör ni utgå ifrån användaren. Det ska vara enkelt att hitta och navigera runt på webbplatsen. En tydlig kategorisering av produkter och smarta filtreringsfunktioner ligger ofta till grund för ökad försäljning.
Förenkla checkouten så att köp kan göras med så få klick som möjligt. Som de flesta vet så bör ett köp bestå av så få antal klick/steg som möjligt. För varje extra moment så tappar ni konverteringar.
Tänk “mobile first”, dvs. testa av er webbplats i mobilen först eftersom de flesta besökarna oftast idag kommer via mobilen. Detta gäller alla branscher och är något som med all sannolikhet kommer att öka ännu mer framåt.
Ger er hemsida ett seriöst intryck? Se till att det finns tydliga kontaktuppgifter och köpvillkor. Underskatta inte vikten av att ge ett personligt och seriöst intryck genom att berätta kort om er verksamhet och vilka ni är. Det kommer påverka er försäljning.
Se till att det finns det tydliga rubriker och textinnehåll på alla sidor så att sökmotorer som Google kan förstå sidan och vad som säljs på den. Tänk på att ni i texten kommunicerar både med kund och sökmotorernas algoritmer. Ni vill förse kunden med information som gör det enklare att fatta beslut om ett eventuellt köp, men ni kommunicerar även med sökmotorernas algoritmer som skall förstå vad den aktuella målsidan innehåller och således också bör ranka på.
Håll koll på meddelanden i Google Search Console så att inget kritiskt händer som påverkar er synlighet på sökmotorerna. Att arbeta löpande med GSC är idag ett måste för alla som har för avsikt att driva trafik från sökmotorerna. Få kontroll över allt ifrån vilka sökfrågor som driver mest organisk trafik till vilka domäner som länkar till er webbplats.
Lägg tid på att lära er Google Analytics och sätt upp KPIer som ni optimerar mot. T.ex. sessioner, snittordervärde, intäkt, antal transaktioner, avvisningsfrekvens och tid på sidan. För att bedriva en lönsam affär som e handlare idag så bör man ha järnkoll på vilka avkastningsmål (ROAS=ReturnOnAdSpend) man bör ha per kanal. Detta kopplat till de marginaler man har på respektive produkt. På så vis har man en bra grund att stå på när det gäller att investera sig till mer trafik och således en ökad försäljning.
Börja testa! Har ni KPIer så kan ni också börja mäta och testa. T.ex. olika layouter av produktsidan. Testa en sak åt gången och låt vinnaren styra hur ni utvecklar hemsidan. Ta alltid beslut på data, inte magkänsla.
Med vårt verktyg får ni snabbt reda på hur er hemsida placerar sig på Google på specifika sökord. Resultatet skickas per automatik till den angivna mailadressen.
”Google Partner-märket ges till företag som har uppvisat färdigheter och expertis inom Google Ads. Våning 18 AB uppvisar mycket goda resultat och stora kunskaper inom Google annonsering”
Fyll i domännamn och sökord så får du information om dina placeringar på Google direkt till din mail