Om du annonserar med Google Shopping (Shopping- och PMax-kampanjer) och följer dina konkurrenter via rapporten Auktionsinformation, har du kanske lagt märkt till något: Amazon har försvunnit.
Runt 21-23 juli stängde de ner sina Shopping-annonser eller minskade sin budget så pass kraftigt att de knappt syns längre. I flera marknader är de helt borta.
Spekulationerna går från kostnadsbesparingar till att de vill satsa mer på sin egen plattform, Amazon Ads.
Om Amazon försvunnit ur din rapport kan du ha märkt av:
Spelplanen är nu mer öppen för dig och andra annonsörer. Din budget pressas inte lika hårt,
och det är inte längre självklart vem som tar de bästa annonsytorna i Google Shopping. En utmärkt möjlighet att öka din varumärkeskännedom och få fler konverteringar.
1. Höj klickbuden på dina viktigaste produkter för bättre placeringar.
2. Rikta in dig på produkter som tidigare inte kunde konkurrera med Amazons
dominans.
3. Öka budgeten om du redan har bra synlighet men begränsas senare på dagen.
Passa även på att gå igenom ditt produktflöde i Google Merchant Center: optimera dina
titlar, använd alla relevanta attribut och säkerställ att det inte finns några allvarliga fel som begränsar din synlighet. På så vis får du ett extra övertag mot de konkurrenter som kvarstår.
Håll fortsatt ett öga på rapporten Auktionsinformation och justera dina kampanjer löpande. Vi vet inte om Amazons paus är kortsiktig eller permanent, så det gäller att vara alert.
Vi ser till att ert företag alltid syns!
Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!