Zero-Click Search betyder att en person söker på Google – men istället för att klicka på något i sökresultat får de svaret direkt utan att klicka sig vidare från SERPEN. För dig som företag ökar kraven på ett optimerat innehåll som kan synas i Googles egna funktioner.
Men innan vi kan optimera för behovet är det bra och veta vad zero click search är-
Exempel på Zero-Click-sökningar:
En person söker “vädret i Stockholm” → svaret visas direkt högst upp i sökresultatet.
Någon googlar “hur många invånare har Göteborg” → Google visar svaret direkt utan att du behöver klicka på en webbsida.
Någon söker efter ett företag och får upp all viktig information (adress, öppettider, telefonnummer) direkt i Google Maps eller i företagets “Knowledge Panel”. Den baseras bland annat på företagets Google Business Profile.
Google vill helt enkelt ge användaren snabba och direkta svar när personen googlar något och tillgodose den typen av sökbeteenden. För att kunna göra det så använder sig Google av olika funktioner:
Featured Snippets
Knowledge Panels
Lokala kartor
Så vad kan man göra för att dra nytta av detta inom SEO? Jo du behöver se till att optimera de olika delarna/ funktionerna så Google först och främst har information att hämta och att den även är helt korrekt.
Se till att uppdatera din Google Business Profile med rätt information så som öppettider, telefonnummer och adress. Optimera för Featured Snippets och andra SERP-funktioner. Satsa på lokal SEO om du är ett lokalt företag. Samt bygg förtroende genom konsekvent branding och starka första intryck direkt i sökresultaten.
Vi ser till att ert företag alltid syns!
Kontakta Våning 18 idag för att boka ett kostnadsfritt möte och diskutera hur vi kan hjälpa dig att förbättra din hemsidas SEO, öka din synlighet och förbättra dina resultat!